Droga Facebooka w dotarciu do 500 mln użytkowników

Niegdyś Andy Jones I Chamath Palihapitiya podzielili się wiedzą w jaki sposób Facebook dokonał tak fenomenalnego wzrostu. Poniżej przedstawiam najciekawsze wycinki. Panowie podzielili to na obszar taktyki oraz strategii.

Taktyka:

"There are too many to name but most come down to internet marketing 101: test, optimize, rinse and repeat."

I tutaj nie ma żadnej magii, tylko to o czym powtarzam od zawsze - eksperymenty, eksperymenty, eksperymenty.

W okresie dynamicznego wzrostu panowie przetestowali m.in.:

1. Lokalizacja najważniejszych przycisków

Wielokrotnie przeprowadzone testy wykazały, że przyciski umieszczone w strefie above-the-fold konwertują znacznie lepiej

2. Rozmiar, kolor i kontrast przycisków z CTA

Chcemy, aby przycisk CTA był oczywisty, ale nie nachalny. Kolor przycisku powinien kontrastować z obrazem jego kontekstem i innymi elementami strony.

3. Szybkość ładowania strony

To już wtedy miało znaczenie, a w czasach mobile to jest kluczowe. Według badań 25% użytkowników opuszcza stronę, jeśli ta ładuje się dłużej niż 4 sekundy

4. Testy nagłówków i treści

"Using a prominent headline that delivers the core value proposition to users is really important. (...) Test different language in your headline to see what resonates. If you don't have enough impressions on your site to quickly run an A/B test, then try using Google Ads or Facebook Ads as a platform for testing the language that resonates best with your users (since you can get a lot of impressions relatively quickly, especially with Facebook ads). For example, the headline in your Facebook Ad that gets the highest CTR may be an ideal candidate for the headline on your website's home page. When it comes to body copy, less is usually more. You don't want to overwhelm the reader with too much text to read." - Andy Jones

5. Zastanów się, jak kolor wpływa na nastrój, emocje i decyzje

Użycie odpowiednich kolorów w Twojej witrynie może również wpływać na generowanie konwersji (lub ich brak). Na przykład, oto podział konotacji kolorów wśród użytkowników w świecie zachodnim:

Andy również wspomina o bardzo ważnej przestrodze:

"Don't try to create a Frankenstein website that leverages all of the recommendations below. You should consider this a toolbox of techniques to test on your site. Use it to figure out the practical and impractical usage of these techniques as it relates to your product and customers, and how these techniques fit into your overall product and design vision."

Strategia

Według Andy'ego o strategii myślano w sposób prosty - jak ukształtować lejek, odpowiadając na kilka pytań:

  • Jak zwiększyć szybkość pozyskiwania, tj. uzyskać więcej zapisów?
  • Co mogę zrobić, aby jak najszybciej aktywować jak najwięcej użytkowników w ciągu pierwszych „N” dni?
  • Jakie są dźwignie do angażowania i retencji i jak je pociągnąć?
  • Jak sprowadzić zrezygnowanych użytkowników z powrotem do systemu, aby „wskrzesić” ich z poziomu nieaktywnych? (retencja)

Idąc za tymi pytaniami, możesz przejść na ścieżkę identyfikowania produktów, które mają wpływ na określony etap (tak zwane pirackie metryki), a następnie dowiedzieć się, jak:

  • zoptymalizować te kanały, aby wytworzyć większą wartość LUB
  • zbudować nową akwizycję kanałów od zera, aby zwiększyć głośność akwizycji.

Oto lista elementów, które mogłyby być częścią takiego lejka:

Wysłane zaproszenia przez yżytkownika Importowanie kontaktów --> wysyłanie zaproszeń

Wskaźniki otwarć/kliknięć e-maili z zaproszeniem Współczynnik konwersji użytkownika po zaproszeniu

Wygląd strony głównej z widokiem "wylogowania" i jak to skłania użytkowników do rejestracji

Kroki formularza rejestracji Potwierdzenie konta po rejestracji itp

Następnie możesz spróbować połączyć swoje obecne kanały pozyskiwania z zupełnie nowymi kanałami. Pomyśl o pozyskiwaniu jako skumulowanym wykresie liniowym, więc chcesz kumulować kanały pozyskania takie jak afiliacja, PPC czy reklamy mobilne na pobranie aplikacji.

Ponadto Facebook starał się tworzyć partnerstwa oraz pozyskiwał firmy, które przybliżały go do wzrostu. Zrobili tak w 2010 roku, kiedy pozyskali firmę Octazen, znaną z posiadania rozbudowanej listy usług importowania kontaktów. Problem polegał na tym, że duży procent użytkowników posiadał adresy mailowe u niszowych dostawców poczty. Octazen to rozwiązywał i dzięki temu Facebook umożliwił zapraszanie nowych użytkowników na podstawie książki adresowej ze skrzynki pocztowej, co przyczyniło się do dużego wzrostu.