27 cze 2022 7 min czytania

Google Analytics dla CRO: 9 kluczowych raportów zwiększających wydajność

Spis treści

Jeśli chodzi o Google Analytics dla CRO, to trzeba przyznać, że kryje ono w sobie wiele niesamowitych skarbów. Nie tylko może pomóc Ci w ciągłej optymalizacji witryny, ale także w odkrywaniu świeżych spostrzeżeń.

Skrót:
1. Konwersje według mobile

2. Śledzenie zachowania według zdarzeń
3. Szybkość strony według przeglądarki i wersji przeglądarki

4. Raport lejka

5. Konwersje według przeglądarki i systemu operacyjnego

6. Konwersja według źródła/medium pozyskania
7. Landing page

8. Od treści do konwersji

9. Ruch na stronie docelowej

1. Konwersje według mobile
Aby naprawdę wykorzystać raport konwersji według urządzeń mobilnych, musisz zrozumieć, co on oznacza. Chodzi o to, abyś skupił się na tym, jak Twoja strona wygląda na urządzeniach mobilnych, z których ludzie najczęściej ją odwiedzają.

Na przykład, możesz zdać sobie sprawę, że użytkownicy iPhone'ów uwielbiają odwiedzać Twoją stronę, ale istnieje duży problem ze stroną mobilną. Skupiając się na tym problemie, poprawisz wrażenia użytkowników dla największej liczby osób jednocześnie.

Jak mogę utworzyć ten raport Google Analytics?
Podążaj następującą ścieżką: Odbiorcy > Ruch mobilny > Urządzenia
Tutaj możesz poznać różne wskaźniki dla poszczególnych urządzeń, na których odwiedzający oglądali Twoją witrynę.

2. Śledzenie zachowania według zdarzeń
Śledzenie zachowań według zdarzeń jest nieco bardziej zaawansowane, jeśli chodzi o raporty Google Analytics. Musisz najpierw skonfigurować śledzenie zdarzeń, aby odkryć niesamowite spostrzeżenia na temat Twojego Google Analytics dla CRO.

Jeśli używasz Google Tag Managera do śledzenia zdarzeń, możesz tam skonfigurować swoje zdarzenia. Możesz też po prostu uzyskać dostęp do raportu, wchodząc do Google Analytics i wybierając kolejno: zachowanie > zdarzenia > najważniejsze zdarzenia.

Zalecam, aby następnie zbadać zachowania określonych segmentów odwiedzających. Na przykład, jeśli chcesz przeanalizować zachowanie osób, które spędzają więcej niż 10 sekund na Twoim artykule, wystarczy, że utworzysz segment zaawansowany. Następnie można użyć warunków, aby uwzględnić dowolne zdarzenie, w które chcemy się zagłębić.

Używając "segmentu zaawansowanego", możesz analizować konkretne dane behawioralne, a tym samym lepiej rozumieć działania ludzi. Możesz na przykład dowiedzieć się, czy osoby, które obejrzały film na Twojej stronie docelowej, dokonały zakupu, wskazując tym samym, czy dany film rzeczywiście sprzyja konwersji.

3. Szybkość strony według przeglądarki i wersji przeglądarki
Jeśli chodzi o doświadczenie użytkownika, szybkość strony ma ogromny wpływ. Może ona zaważyć na współczynniku konwersji. Jeśli chcesz, aby Twoja witryna zapewniała użytkownikom doskonałe wrażenia, poprawa szybkości strony powinna znaleźć się na Twojej liście.

Warto przyjrzeć się, które z używanych przez Ciebie przeglądarek charakteryzują się wolnym czasem ładowania strony lub bardzo niską prędkością?

Oto jak w bardzo prosty sposób skonfigurować ten raport:

W sekcji Dostosowywanie, kliknij na raport niestandardowy, a następnie na nowy raport niestandardowy
Wybierz płaską tabelę
Dodaj wymiary przeglądarki i wersji przeglądarki
Dodaj swoje wskaźniki: Średni czas ładowania strony, średni czas interaktywności dokumentu, średni czas ładowania zawartości dokumentu oraz próbkę ładowania strony.
Oto jak to powinno wyglądać:

Możesz również dodać do tego raportu swój współczynnik konwersji lub przychody, aby zobaczyć, jak szybkość strony wpływa na oba powyższe wskaźniki. Możesz zdać sobie sprawę, że Twoja bardzo wolna strona w Chrome daje Ci o 50% mniej przychodów niż w Safari z dużą szybkością strony.

  1. Raport lejka

Jeśli znasz już Google Analytics, prawdopodobnie masz skonfigurowany rozszerzony eCommerce, który pozwala Ci zobaczyć Twój lejek. Aby uzyskać do niego dostęp, wystarczy przejść do zakładki Konwersje, następnie eCommerce, a następnie Zachowania zakupowe. Oto jak wygląda taki raport:

Ten lejek lepiej przedstawia  aktywność w sklepie niż widoki lejka celu w Google Analytics. Najlepszą funkcją jest możliwość zmiany wymiarów lejka poziomego, aby zobaczyć go w oparciu o przeglądarkę, lokalizację, urządzenie itd. Dzięki temu możemy analizować dane na wiele różnych sposobów.

5. Konwersje według przeglądarki i systemu operacyjnego

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, czy Twoje wyniki były różne w zależności od przeglądarki i systemu operacyjnego? Prawda jest taka, że może to mieć ogromny wpływ na Twój współczynnik konwersji.

Być może zdajesz sobie sprawę, że 20% odwiedzających Twoją stronę wchodzi na przeglądarkę, która sprawia, że Twoja strona jest zupełnie nieefektywna. Czy nie byłoby ważne, aby to wiedzieć?

Możesz nie tylko sprawdzić, ilu użytkowników odwiedza Twoją witrynę z każdej przeglądarki, ale także poznać współczynnik konwersji lub przychód z każdej przeglądarki. Ta informacja jest niezwykle istotna, ponieważ dzięki niej możesz zauważyć, że jedna przeglądarka konwertuje klientów w znacznie mniejszym stopniu niż inne.

Jeśli tak jest w Twoim przypadku, czas sprawdzić, jak Twoja strona wygląda w danej przeglądarce, aby przekonać się, która wersja daje złe wyniki. Aby znaleźć raport Google Analytics dotyczący przeglądarki i systemu operacyjnego, wystarczy przejść do zakładki Użytkownicu, następnie Technologia, a następnie Przeglądarka i system. Oto jak wygląda taki raport:

  1. Konwersja według źródła/medium pozyskania
    Wiadomo, że chcemy wiedzieć, skąd pochodzi nasz ruch na stronie. Interesujące jest również spojrzenie na to, co nazywamy "jakością ruchu" - jeśli sprowadzimy na naszą stronę zły ruch z konkretnego źródła, możemy odnotować ogromny spadek konwersji.

Z mojego doświadczenia wynika, że ruch na stronie ma nawet większy wpływ na współczynnik konwersji niż jakakolwiek taktyka optymalizacji współczynnika konwersji. Bez względu na to, co zrobimy na Twojej stronie, zły ruch najprawdopodobniej nie spowoduje konwersji lub spowoduje ją w bardzo niewielkim stopniu.

Zapoznając się z tym raportem, możesz dowiedzieć się, skąd pochodzi najlepszy ruch na stronie pod względem współczynnika konwersji. Możesz wtedy spróbować skupić się na pozyskiwaniu większego ruchu ze źródeł o wysokim współczynniku konwersji, aby zwiększyć sprzedaż.

Dobrą strategią może być również próba poprawy jakości ruchu z różnych źródeł bez całkowitego zmniejszania jego wielkości. Celem jest tutaj sprowadzenie ruchu z wyższą intencją. Jeśli ludzie wiedzą dokładnie, co zobaczą po kliknięciu na reklamę na Facebooku, są bardziej skłonni do konwersji, a następnie, jeśli są one okłamane.

Możesz również zmienić widok, aby zobaczyć transakcje lub całkowity przychód w podziale na źródła ruchu, aby porównać go z kwotą, jaką wydałeś na wygenerowanie tego przychodu. W ten sposób będziesz w stanie generować sprzedaż.

  1. Landing page
    Dzięki niemu wiemy, które strony docelowe przynoszą najlepsze wyniki na naszej stronie, a które najgorsze. Na tej podstawie możemy zdecydować, nad którą stroną docelową musimy wykonać najwięcej pracy. Na słabo konwertujących stronach docelowych możemy znaleźć dość oczywiste błędy, które można łatwo naprawić.

Istnieje wiele sposobów analizy wyników strony docelowej, w zależności od celów firmy. Pierwszym sposobem jest analiza stron pod kątem współczynnika konwersji i przychodów. Drugim sposobem jest znalezienie różnych metryk, takich jak czas spędzony na stronie czy współczynnik odrzuceń, które należą do kategorii metryk behawioralnych.

Aby poznać metryki strony docelowej, wystarczy przejść do zakładki zachowanie, następnie zawartość strony i strona docelowa. W opcjach po prawej stronie pulpitu nawigacyjnego pojawi się widok porównawczy. To właśnie tam możesz dodać takie wskaźniki, jak współczynnik odrzuceń i inne interesujące metryki.

Na przykład, widzimy, że gdy wysyłamy ludzi na stronę główną, spędzają oni na niej prawie 9 minut w porównaniu z 20 sekundami do 1 minuty 30. Może to oznaczać, że powinniśmy wysyłać więcej osób na stronę główną naszej witryny, aby ludzie spędzali na niej więcej czasu. Oznacza to również, że powinniśmy przyjrzeć się naszym stronom docelowym, na których średni czas trwania sesji jest niski.

  1. Od treści do konwersji
    Dla firm, które piszą dużo treści, interesujące jest sprawdzenie, co prowadzi do konwersji, a co nie. Może się okazać, że artykuł, który przynosi najwięcej ruchu na ich stronie, nie przynosi nawet konwersji. Wiedząc, jaki typ treści przybliża ludzi do sprzedaży, będziesz w stanie tworzyć więcej tych, które konwertują.

Aby dowiedzieć się, które treści prowadzą do konwersji, wystarczy wejść w zakładkę "Zachowanie"-> Zawartość witryny -> wszystkie strony, a następnie wykonać ten proces:

  • Weź adres URL treści, o której mowa
  • Wybierz opcję +Dodaj segment
  • Znajdź warunki i sekwencje w menu po lewej stronie i wybierz sekwencję dla treści, którą chcesz przeanalizować
  • Ustaw przychód z transakcji na wartość większą niż 0
  • Przeanalizuj dane
    Ten raport to czyste złoto dla firm zajmujących się tzw. inbound marketingiem. Dzięki temu mogą wiedzieć, jaki rodzaj treści powinny tworzyć, aby zwiększyć swoje przychody.

Z mojego doświadczenia wynika, że treści, które przynoszą najwięcej ruchu, rzadko kiedy przynoszą najwięcej pieniędzy.

  1. Ruch na stronie docelowej

Skupiając się na tych stronach docelowych w witrynie, które mają największy ruch, będziesz w stanie zaobserwować największy wpływ na współczynnik konwersji. Innymi słowy, sprawdzając, która strona docelowa notuje najwięcej sesji, możesz lepiej określić priorytety swojego czasu i zasobów.

Aby uzyskać dostęp do tego raportu, wystarczy przejść do zachowania, następnie do treści witryny, a potem do stron docelowych. Na koniec wystarczy ustawić je w kolejności według największej liczby sesji w widoku porównawczym. Wygląda to następująco:

Udało Ci się zarejestrować.
Witaj ponownie. Udało Ci się zalogować.
Udało Ci się zapisać do Mateusz Baranowski Growth Marketing & Growth Hacking blog.
Twój link wygasl.
Udało się. Sprawdź swoją skrzynkę mailową, na którą wysłaliśmy magiczny link. Prawdopodobnie wiadomość będzie po angielsku - nie przejmuj się. To jedyne ograniczenie tego systemu ;
Udało się. Twoje informacje o płatności zostały zaktualizowane.
Twoje dane o płatności nie zostały zaktualizowane.