Dotychczas jeśli chciało się dowiedzieć jak użytkownicy zachowywali się na naszej stornie, to można było to zrobić jedynie... Patrząc mu przez ramię. Teraz mamy na to narzędzia. Większość z nich posiada funkcje śledzenia kliknięć, które świetnie wskazuje czy użytkownik na Twojej stronie się gubi. Przy okazji - ostatnio dowiedziałem się, że poruszanie się myszką po ekranie jest niemalże tak samo unikatowe jak odcisk palca. Grubo, co?
Ok, zacznę od tego, do czego Ci to w ogóle potrzebne?
Na dużych klockach te informacje pomogą Ci poprawić Twoje kampanie, dobrać wskaźniki i analizować wydajności stron.
Śledzenie kliknięć daje również wgląd w zachowania klientów w zakresie tego, czego oczekują, jak długo są skłonni angażować się w działania Twojej marki i gdzie się udają. Oznacza to, że będziesz mieć dokładniejsze pojęcie o skuteczności Twojej strony docelowej, kampanii PPC, newsletterów, a nawet social mediów.
Bez śledzenia kliknięć trudno jest określić, ile czasu użytkownicy spędzają na przeglądaniu poszczególnych sekcji strony. Ma to negatywny wpływ na współczynnik konwersji, ponieważ jeśli odwiedzający nie przeglądają wszystkich niezbędnych elementów, mogą nie podjąć pożądanych przez Ciebie działań. Oto kilka innych sposobów, w jaki śledzenie kliknięć może pomóc w optymalizacji strony docelowej:
1. Znajdź najpopularniejsze obszary
Metryki ze śledzenia kliknięć pokażą Ci, które obszary Twojej strony cieszą się największym zainteresowaniem odwiedzających. Jeśli jakiś obszar otrzymuje najwięcej kliknięć, to oczywiste jest, że należy wyróżnić ten obszar na swojej stronie. Wiedza na temat tego, co jest popularne, pomoże Ci również określić, co jest skuteczne, a co nie, jeśli chodzi o wrażenia użytkownika.
Nie bój się wyeksponować tych obszarów
2. Znajdź obszary do poprawy
Wysoki CTR wskazuje, że odwiedzającym podoba się to, co widzą, a Ty masz ich zaufanie. Z drugiej strony, niskie wskaźniki klikalności wskazują, że należy cofnąć się krok wstecz i sprawdzić, co nie działa. Śledzenie kliknięć pomoże Ci sprawdzić, na jakie teksty użytkownicy nie reagują, które części strony ignorują i w które CTA nie klikają. Dzięki temu można szybko i skutecznie wprowadzać zmiany.
Nagłe spadki liczby kliknięć w niektórych częściach witryny mogą wskazywać na duże zmiany w zachowaniu użytkowników, a nawet ujawnić istniejące błędy na stronie, które należy naprawić.
3. Dowiedz się, czego naprawdę chcą klienci
Tradycyjnie, aby lepiej zrozumieć swoich klientów, firmy polegały na ankietach, rozmowach telefonicznych i grupach fokusowych, ale te metody pozostawiają wiele do życzenia. Obecnie można wykorzystać śledzenie kliknięć, aby zrozumieć, w jaki sposób klienci angażują się w relacje z marką i produktami, a nawet zobaczyć, w jaki sposób wchodzą w interakcje z produktami konkurencji.
Zachowanie odwiedzających pozwala zrozumieć, czego oczekują i czego chcą od Twojej strony docelowej. Dane o kliknięciach można wykorzystać do wprowadzenia zmian w treści i układzie strony, aby odwiedzający łatwiej mogli znaleźć to, czego szukają.