27 kwi 2022 2 min czytania

EPC - wspólny mianownik w Google Ads

Spis treści

Jest taka metryka w Google Ads, która jest w stanie określić, czy Twoja kampania długoterminowo jest sukcesem lub porażką. Nie mogę być bardziej tajemniczy, bo nazwę mamy już w tytule, więc tak, jest to EPC = earnings per click czyli zysk z kliknięcia.

Earnings per click liczy się bardzo łatwo. Jeśli w zeszłym miesiącu udało Ci się wygenerować 5000 zł z 500 kliknięć, to Twój EPC wyniósł 10 zł. (5000 zł / 500 kliknięć = 10 zł)

No dobra, o co tyle krzyku? Przecież mamy konwersje, koszty konwersji, ROI. Po co mi to?

Otóż:

Jak widać na powyższym przykładzie, EPC określa, ile przychodu generujesz z jednego kliknięcia w reklamę Google. Wiedząc, ile wygenerujesz, od razu wiesz, ile możesz sobie pozwolić zapłacić za kliknięcie! Aby utrzymać rentowną kampanię reklamową, wiesz, że nie możesz zapłacić więcej niż 10 zł za kliknięcie na dowolne słowo kluczowe. Czy to trochę nie ułatwia zarządzanie stawkami?

To jest pomocne, ale pójdźmy o krok dalej. Powiedziałem, że EPC określa długoterminowy sukces.

Kiedy zaczniesz obserwować EPC, możesz wpaść w prostą (aczkolwiek skuteczną pułapkę) mentalności stałej metryki. Czyli EPC będzie dla Ciebie zawsze wyrocznią, że to 10 zł i koniec.

Błąd.

EPC jest kolejną metryką do poprawy, tak jak CTR czy wsp. konwersji. Bo co się stanie, gdy konkurenci znajdą sposób na zwiększenie ich EPC do 15 zł? Oczywiście zmaksymalizują swoje działania, starając się kierować coraz bardziej dochodowy ruch, aż dojdą do jeszcze wyższego pułapu.

Jeśli Twój EPC przez długi czas utrzymuje się na tym samym poziomie lub spada, to zdecydowanie masz problem z optymalizacją i z biegiem czasu po prostu nie będziesz w stanie konkurować podmiotami z wyższym EPC. Będą oni w stanie licytować coraz wyżej, co spycha Cię coraz niżej i niżej na stronie, aż stracisz widoczność dla potencjalnych klientów.

Dlatego właśnie EPC jest tak ważne dla Twojego długoterminowego sukcesu.

Jak poprawiać EPC?

Kiedy wrócimy jeszcze do matematyki, to EPC można obliczyć na jeszcze jeden sposób. EPC to również mnożenie współczynnika konwersji i średniego przychodu ze sprzedaży.

Czyli wracając do poprzedniego przykładu, jeśli mieliśmy 2% wsp. konwersji oraz nasza średnia wartość sprzedaży to 500 zł, to mamy:
500 zł * 2% = 10 zł

Generalnie powinno wynosić tyle samo ile zysk z kliknięcia. Jednak wracając.

Te dwie zmienne są kluczem do długoterminowego sukcesu. Jeśli uda Ci się zwiększyć współczynnik konwersji sprzedaży i/lub średni przychód ze sprzedaży, to EPC z kolei wzrośnie.

Udało Ci się zarejestrować.
Witaj ponownie. Udało Ci się zalogować.
Udało Ci się zapisać do Mateusz Baranowski Growth Marketing & Growth Hacking blog.
Twój link wygasl.
Udało się. Sprawdź swoją skrzynkę mailową, na którą wysłaliśmy magiczny link. Prawdopodobnie wiadomość będzie po angielsku - nie przejmuj się. To jedyne ograniczenie tego systemu ;
Udało się. Twoje informacje o płatności zostały zaktualizowane.
Twoje dane o płatności nie zostały zaktualizowane.