17 wrz 2021 3 min czytania

Jak ułatwić sobie analizę zapytań w Google Ads?

Jak ułatwić sobie analizę zapytań w Google Ads?
Jak ułatwić sobie analizę zapytań w Google Ads?
Spis treści

Pracę nad słowami kluczowymi w Google Ads możemy porównać do gry, w której biorą udział, Google, Twoja konkurencja no i oczywiście Ty. Celem gry jest zidentyfikowanie najbardziej dochodowych słów kluczowych i zmniejszenie ryzyka straty pieniędzy na danym słowie. Żeby w tej grze wygrać, należy przede wszystkim rozumieć kontekst zapytania i odpowiednio je przeanalizować.

Kiedy przyjrzymy się "z góry" na różne zapytania użytkowników w Google, zauważymy, że znaczna ich większość się powtarza w kontekście kategorii. Znając kategorie słów kluczowych i co ważniejsze – odpowiednio przypisując słowa do każdej z kategorii możesz lepiej analizować dane, bo od jednej kategorii możesz wymagać szybkiej konwersji w krótkim czasie, od drugiej całkowicie odwrotnie, a od trzeciej w ogóle nie powinno się wymagać konwersji w atrybucji last click.

Poniżej przedstawiam Ci listę najpopularniejszych kategorii, wraz ze wskazówkami ich analizy, które znacznie uproszczą Twoje dylematy chociażby na temad rozkładu budżetu na dane słowa kluczowe:

Zapytania edukacyjne

Te zapytania powstają, kiedy Twój użytkownik zaczyna się o czymś uczyć, np. Jakie wybrać legowisko dla kota. Jak wytresować kota itd. To oznacza, że użytkownik jeszcze jest na etapie wczesnego rozważania produktu i raczej od takich słów kluczowych będziesz się spodziewać niewielkiej liczby konwersji, jednak długoterminowo są bardzo dobrymi asystentami dla kategorii z dołu lejka.

Zapytania transakcyjne

Nasze ulubione, ponieważ wtedy nasz użytkownik  chce coś kupić teraz. Czyli „karma dla kota sklep”, „legowisko dla kota”, „kurs tresury dla kota”.

Mikro zapytania

Zapytania takie jak „diamentowa obroża dla kota”, „karma premium dla kota” „luksusowe legowisko dla kota”. Zapytania te są krótkie, ale użytkownik bardzo precyzyjnie określa swoją potrzebę.

Słowa short-long tail

Czyli krótkie lub długie ogony. Te zapytania cechują się niską liczbą wyświetleń, jednak bardzo dobrą jakością. Na przykładzie:
Krótki ogon to zapytanie: „karma dla kota”
Długi ogon to: „tania karma dla kota sklep online”

Zapytania brandowe

Czyli nazwa Twojej marki. Wraz z rozpoznawalnością Twojej marki tych zapytań może być więcej.  Od tych słów kluczowych możesz wymagać wysokiej skuteczności, taniego kosztu pozyskania. Jednak, jeśli masz do czynienia z młodym brandem, takich zapytań wtedy jest bardzo niewiele. Możesz też zderzyć się z nazwą brandu, która może mieć kilka innych znaczeń i wtedy bardzo mocno musisz popracować na wykluczeniach, zanim doprowadzisz do konwersji.

Pamiętaj, że nazwa marki Twojej konkurencji to też zapytania brandowe! Tylko wtedy warto takie zapytania wydzielić do oddzielnej już kampanii, bo to całkowite przeciwieństwo kampanii brandowej na Twoją markę. Koszty będą wysokie i pozyskanie drogie. Ponadto nigdy tu nie osiągniesz przyzwoitego wyniku jakości, jednak często te kampanie okazują się sukcesem, bo wzmacniają Twoją widocznosć w odpowiedniej grupie docelowej i klient może wrócić znacznie później, szukając alternatywy dla Twojej konkurencji.

Zapytania o reputację

Użytkownik szuka informacji na Twój temat „sklep zoologiczny.pl opinie”. To oznacza, że twój użytkownik jest bliski zakupu, i potrzebuję jedynie potwierdzenia, że nie straci na relacji z Tobą

Zapytania negatywne

Czyli zapytania klientów których nie chcesz i musisz ich odsiać, np. "za darmo" we frazie "karma dla kota za darmo".

Zapytania ogólne/niejednoznaczne: Czyli tam, gdzie nie do końca jeszcze wiemy czego chce nasz użytkownik i musimy go dalej badać, np. Karma dla zwierząt, albo sklep zoologiczny. Co on tak naprawdę chce kupić nie wiemy jeszcze. Należy zwrócić szczególną uwagę na te zapytania, żeby jak najszybciej wybadać czego ten użytkownik poszukuje i na jakim etapie świadomości on jest. W tym może pomóc Ci odpowiedni remarketing.

I teraz znając kategorie zapytań, znacznie łatwiej Ci będzie przejść przez etap poszukiwań oraz dalszych analiz. Jeśli masz ograniczony budżet, należy zacząć od dołu lejka, czyli zapytań transakcyjnych + zapytań brandowych + zapytań long-tail. Dopiero jak zagospodarujesz tą część, zwróć uwagę na dalsze etapy lejka, jak np zapytania edukacyjne czy test na zapytania związane z konkurencją

Psst...

Jeśli chcesz poznać tajniki Google Ads, do jutra sprzedaję swój kompletny kurs o Google Ads, gdzie dzielę się wszystkim, co wiem. Jeśli to Cię interesuje, zajrzyj tutaj

Udało Ci się zarejestrować.
Witaj ponownie. Udało Ci się zalogować.
Udało Ci się zapisać do Mateusz Baranowski Growth Marketing & Growth Hacking blog.
Twój link wygasl.
Udało się. Sprawdź swoją skrzynkę mailową, na którą wysłaliśmy magiczny link. Prawdopodobnie wiadomość będzie po angielsku - nie przejmuj się. To jedyne ograniczenie tego systemu ;
Udało się. Twoje informacje o płatności zostały zaktualizowane.
Twoje dane o płatności nie zostały zaktualizowane.