Kontynuując wątek eksperymentów, po procesie tworzenia pomysłów na eksperymenty, przyjdzie dylemat, "no dobra, to który odpalamy?" Może wszystkie na raz? Oczywiście, wszystkich na raz nie, bo nie będziemy wiedzieli który z eksperymentów miał sens a który nie, pomieszają nam się dane i w ogóle będzie bez sensu. Trzeba odpalać je po kolei, jednak w jak dobrać kolejność? No tu z pomocą przychodzi nam metoda ICE framework.
ICE to metoda priorytetyzacji stworzona przez Seana Ellisa. Ale musisz pamiętać, że ICE nie został stworzony z myślą najlepszego systemu do priorytetyzacji eksperymentów. Celem tej metody jest to, żeby nie zjeść własnego ogona, podczas wykręcania wyników. Pomyśl o tym jako o MVP do ustalania priorytetów. Nie jest to narzędzie doskonałe, ale wystarczające, żeby zrobić swoją robotę.
Jak to działa?
ICE składa się z 3 słów:
I to Impact, pokazuje jak mocno twój eksperyment może pozytywnie wpłynąć na Twój kluczowy wskaźnik, który chcesz poprawić.
Przydatne punkty graniczne dla tego wskaźnika:
1 gdy nie ma wpływu na wynik
3 gdy ma bardzo mały wpływ na wynik
4 gdy ma mały wpływ na wynik
6 gdy ma średni wpływ na wynik
8 gdy ma duży wpływ na wynik
10 gdy ma bardzo duży wpływ na wynik
C to confidence, pokazuje jak pewny jesteś tego, że ten eksperyment faktycznie będzie miał jakiś wpływ na wynik.
Przydatne punkty graniczne dla tego wskaźnika:
1 gdy nie masz w ogóle pewności
3 gdy masz bardzo małą pewność
4 gdy masz małą pewność
6 gdy masz średnią pewność
8 gdy masz dużą pewność
10 gdy masz bardzo dużą pewność
E to ease, czyli łatwość implementacji. Czyli jak dużo zasobów należy wykorzystać, żeby to się zadziało? czy potrzeby jest porogramista, czy może trzeba kupić nowe narzędzie, a może wystarczy 30 min Twojej pracy?
Przydatne punkty graniczne:
1 gdy eksperyment jest bardzo trudny do wykonania
3 gdy eksperyment jest trudny do wykonania
5 gdy eksperyment jest średnio trudny do wykonania
7 gdy eksperyment jest łatwy do wykonania
10 gdy eksperyment właściwie nie wymaga wielkiego wysyłku
Każdy z tych punktów oceniamy w skali od 1 do 10 gdzie 10 jest tą pozytywną informacją. Następnie mnożymy je przez siebie i eksperyment, który ma najwięcej punktów powinien zostać odpalony jako pierwszy.