24 lis 2021 2 min czytania

Sprawdź czy popełniasz te błędy w ecommerce

Spis treści

UX w ecommerce jest niezwykle ważny. Jakkolwiek to zabrzmi, Twój sklep będzie oceniony po wyglądzie i łatwości poruszania się po nim. Jako właściciel sklepu, musisz użytkownikowi zagwarantować jak najlepsze doświadczenie i bardzo często jest tak, że strona główna jest najbardziej zaniedbana. Głównie przez to, że umieszczamy tam elementy oczywiste, podpatrzone u konkurencji, bez przemyślenia, czy faktycznie taki układ pasuje do naszego idealnego odbiorcy. Oto 4 grzechy główne sklepów ecommerce:

Brak dopasowania pod mobile

Wykorzystywanie mobile w ecommerce osadziło się już na dobre, Liczba transakcji dokonywanych przez telefon rośnie w ogromnym tempie. Upewnij się, że Twoja strona jest mobile-first, czyli:

strona dopasowuje się do mniejszych ekranów

przejście przez proces płatności jest intuicyjny

treści na telefonie są nadal czytelne

Twoja strona nie wymaga wykonywania operacji typu powiększania, pomniejszania, przesuwania widoku żeby cokolwiek  zobaczyć

Długi czas ładowania strony

Długi czas ładowania strony wpływa na ilość jej porzuceń. Okazuje się, że czas ładowania strony nie powinien być dłuższy niż 3 sekundy, jeśli chcemy zachować użytkownika na dłużej, a według Google, kiedy czas ładowania strony wzrośnie z jednej sekundy do 6, wskaźnik bounce rate rośnie o 106%.

Co zatem zrobić?

skompresuj obrazy. Duże pliki graficzne to zmora ecommerce'ów Jeśli wcześniej tego nie robiłeś/aś to czeka Cię dużo pracy ale i zauważysz wyraźną zmianę od samego początku.'

zminimalizuj kod HTML. Tutaj może być potrzebna pomoc programisty lub dodatkowej wtyczki do Twojej strony. Są wtyczki, które automatycznie minimalizują kod HTML i znacznie przyspieszają stronę. Jednak uważaj, po każdej wprowadzonej zmianie sprawdź, czy Twoja strona wyświetla się poprawnie. Takie wtyczki lubią usunąć kod, który jednak jest potrzebny ;)

włącz cache'owanie przeglądarek. Dzięki temu, Twoja strona zostaje zapamiętana przez przeglądarkę użytkownika, i część elementów strony, takich jak obrazy, logo nie muszą być wciąż ładowane od nowa.

Skomplikowana nawigacja, niedziałająca wyszukiwarka

Jak już wielokrotnie powtarzałem, im mniej kroków na stronie użytkownik ma wykonać na stronie do pożądanej akcji, tym lepiej.

Prawdopodobnie Twoja strona główna większości użytkownikom nie odpowie na ich oczekiwania produktowe. Dlatego musisz im ułatwić dostęp do nich za pomocą dobrej nawigacji oraz wyszukiwarki.

Struktura nawigacji powinna użytkownikom zapewnić swobodne poruszanie się po stronie, np za pomocą wykorzystania "okruszków" na stronie, czyli użytkownik widzi, gdzie aktualnie się znajduje, czy na kategorii, czy podkategorii itd.

Sam pasek wyszukiwania  nie powinien być wielką fiolozofią, jednak ja rekomenduję go poddać testom A/B pod kątem umiejscowienia, kształtu i CTA. Może to znacznie poprawić konwersje.

Skomplikowany proces płatności

Według Baymard Institute 69,8% klientów, którzy dodają produkty do koszyka, opuści je i nie przejdzie do procesu kasowego. Chociaż istnieje kilka przyczyn porzucania koszyka, jednym z nich, który zniechęca ludzi do sfinalizowania zakupu, jest długi i skomplikowany proces realizacji transakcji.

Stworzenie usprawnionego i przyjaznego dla klienta procesu realizacji transakcji ma pozytywny wpływ na wrażenia użytkownika i pomaga zwiększyć współczynnik konwersji. Musisz ustalić jasną drogę do ostatecznego zakupu, aby mogli przejść przez proces płynnie, bez rozpraszania uwagi, takich jak nadmierna sprzedaż dodatkowa.

Jeśli bombardujesz klientów zbyt dużą ilością informacji i opcji, prawdopodobnie się pogubią i porzucą koszyk z frustracji. Musisz usunąć niepotrzebne czynności wymagane do sfinalizowania zakupu. Mniej kliknięć oznacza szybsze płatności. Niektóre platformy umożliwiają dwuetapowy proces realizacji transakcji w sklepach eCommerce. Amazon oferuje opcję kasy jednym kliknięciem, dzięki czemu zakupy są niezwykle szybkie.

Ważne jest również przedstawienie przejrzystego podsumowania zamówienia z podziałem ilości i kosztów, aby wiedzieli, co kupują. Musisz również zapewnić opcję usunięcia przedmiotów i ułatwić powrót i kontynuowanie zakupów.

Udało Ci się zarejestrować.
Witaj ponownie. Udało Ci się zalogować.
Udało Ci się zapisać do Mateusz Baranowski Growth Marketing & Growth Hacking blog.
Twój link wygasl.
Udało się. Sprawdź swoją skrzynkę mailową, na którą wysłaliśmy magiczny link. Prawdopodobnie wiadomość będzie po angielsku - nie przejmuj się. To jedyne ograniczenie tego systemu ;
Udało się. Twoje informacje o płatności zostały zaktualizowane.
Twoje dane o płatności nie zostały zaktualizowane.